Toate analizele din ultimii ani, inclusiv cel mai recent raport întocmit chiar de Banca Națională a României (BNR), indică faptul că în țara noastră cash-ul rămâne dominant în materie de plăți și chiar de păstrare a banilor economisiți.
Se observă totuși un paradox: în ciuda preferinței încă foarte ridicate pentru numerar (în scădere totuși, an de an), românii sunt foarte deschiși în a adopta servicii financiare digitale bazate pe tehnologie de ultimă generație, de exemplu mobile banking, plăți cu smartphone-ul prin NFC, carduri digitale, deschideri conturi la distanță, investiții pe piețe internaționale.
Datele furnizate de BNR demonstrează faptul că banii cash continuă să joace un rol important în economia țării noastre. Numerarul este preferat în privința cheltuielilor, iar 6 din 10 români preferă să-și păstreze economiile în acest fel și nu în variante electronice, mai sigure, la bănci comerciale.
Cel mai mare interes pentru păstrarea de bani în formă fizică este observat în rândul populației cu vârsta de peste 56 de ani, însă și tinerii de 18 – 35 de ani optează inclusiv pentru acest tip de economisire, considerând că le oferă siguranță în situații de criză, cum ar fi penele tehnologice sau atacurile cibernetice. Tendința pro cash este mai accentuată în zona regiunii Moldova.
Bancomatele, esențiale pentru sistemul financiar modern
În țările europene mai dezvoltate, unde numerarul devine tot mai puțin utilizat în societate, numărul de ATM-uri are tendința să scadă. Totuși, rețelele de bancomate din România cuprind prea puține aparate, raportat la numărul de locuitori din România.
Astfel, densitatea medie de ATM-uri este de 51,6 de unități la 100.000 de locuitori sau 4 ATM-uri pe 100 de kilometri pătrați, ceea ce indică un nivel de subdezvoltare.
Din cele peste 3000 de localități din țara noastră, numai 1.055 (32%) beneficiază de prezența bancomatelor, acestea deservind 71% din populația cu vârsta de peste 15 ani. Analiza efectuată recent de Banca Națională a României a indicat că în 150 de localități cu populație între 5.000 și 10.000 de locuitori nu există deloc bancomate. De asemenea, dintre localitățile cu sub 5.000 de locuitori, doar 21% dispun de astfel de facilități. Aproximativ 25% din populația acestor zone trăiește la peste cinci kilometri de cel mai apropiat ATM.
Banii în economie – între cash și digitalizare în România
Pare greu de crezut că într-o lume în care crypto-monedele și plățile electronice au devenit subiecte banale, numerarul este încă atât de utilizat. Totuși, foarte multe persoane doresc să aibă flexibilitate în alegeri și optează în paralel pentru cash și tranzacții prin mijloace digitale.
Se observă și în comerțul online, unde plățile ramburs rămân o componentă importantă a acestui domeniu de retail, deși cele mai multe comenzi sunt plasate de pe dispozitive mobile – smartphone-uri și tablete. Plățile cu cardul pe internet cresc constant în volum și valoare, dar ritmul este destul de redus.
Un alt domeniu în care este ilustrată această realitate românească este cel al jocurilor online, în special pe segmentul de jocuri de cazino online. Operatorii platformelor cu sloturi și alte jocuri de noroc permit atât plăți cu carduri de debit / credit și transferuri bancare, cât și mijloace hibrid care presupun depunerea de numerar în locații fizice și transformarea acestor bani în resurse digitale.
În cazul retragerilor însă, mai ales dacă se înregistrează câștiguri de tip jackpot casino care pot ajunge la valori ridicate, folosirea unor mijloace 100% electronice devine varianta optimă.
Inovația este cuvântul cheie în domeniul financiar, inclusiv în țara noastră. Deja cele mai multe bănci de top oferă clienților plăți instant la nivel interbancar, operare non stop. Mai nou, unele bănci au aderat și la sistemul de plăți în euro – la nivelul întregii Uniunii Europene – realizate în doar câteva secunde.
Cardurile 100% digitale și transferurile de bani între carduri ale unor clienți diferiți sunt alte funcții inovatoare introduse de unele instituții financiar-bancare, mai ales de cele cu profil fintech.
În acest context al digitalizării soluțiilor de plată, crește nevoia de securitate a tranzacțiilor și a datelor personale ale utilizatorilor. Clienții sunt protejați permanent la cel mai înalt nivel, căci investițiile în acest domeniu sunt semnificative. Pentru a elimina riscurile legate de infracțiunile cibernetice, mai degrabă este nevoie de atenție din partea utilizatorilor, care trebuie să se asigure că respectă mereu, în totalitate, procedurile recomandate.