Liderii PNL și PSD din administrația locală și județeană trebuie să arate că au creier, că sunt adulți responsabili și că fac tot ce este necesar pentru Botoșani. Mă refer aici în primul rând la Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, și la Cosmin Andrei, primarul municipiului reședință de județ, dar și la Doina Federovici, Marius Budăi, Ovidiu Jitaru și Eduard Mititelu.
Botoșani este printre ultimele județe la cele mai multe capitole economice, iar intrarea deplină în Schengen va duce la creșterea decalajelor de dezvoltare față de cele din Ardeal, Banat și chiar față de Oltenia deoarece aceste județe vor deveni și mai atractive pentru investitorii privați.
Da, vine și spre noi A7, autostrada Moldovei, dar asta ne duce până la București, nu până la Nădlac, iar în apropiere de Botoșani va ajunge abia peste vreo doi sau trei ani, timp în care în județele din Vest, care au de câțiva ani autostrăzi, va crește numărul investițiilor private.
Nu mă interesează pe cine ”plantează” Iftime la ușa premierului Ciolacu, a ministrului Fondurilor Europene, a Energiei și, mai ales, la Dezvoltare, dacă pe Eduard Mititelu sau Ovidiu Jitaru, dacă plătește din bani proprii persoane sau firme care să stea acolo cu proiectele de dezvoltare din Botoșani.
Nu mă interesează pe cine roagă primarul Andrei, pe Doina Federovici ori Marius Budăi, să îl ducă la oamenii cheie din Guvern.
Nu mă interesează cum trebuie să își calce primarul Andrei peste orgoliu și să colaboreze cu Iftime, cel care l-a înregistrat pe ascuns în campanie, care a încercat să îl domine înainte de preluarea mandatului de președinte al CJ și după.
Nu mă interesează că președintele Iftime trebuie să colaboreze cu un social-democrat sau cu tot PSD-ul dacă este necesar.
Riscăm să adâncim marginalizarea economică a județului față de restul țării după intrarea în Schengen dacă Iftime, Andrei, Federovici, Budăi, Jitaru și Mititelu nu renunță la PSD și PNL pentru Botoșani.
Schengenul va însemna prosperitate pentru restul țării… nu și pentru Botoșani.
Iftime are o gândire economică și nu dă doi lei pe proiectele de asfaltări de câte un kilometru sau doi prin comune de dragul voturilor. Degeaba faci 50 de săli de sport în comunele din județ și 30 de cămine culturale dacă nu ai un kilometru de șosea de viteză.
Iftime nu poate dezvolta județul fără PSD, iar Andrei nu poate dezvolta municipiul fără Iftime.
Acum… după ce aproape i-a făcut proști în campania electorală, unde s-a lăsat dus de consultanți și de felul său de a fi, de multe ori cu declarațiile manelistice care își au originea în experiența sa în fotbal, lui Iftime îi va fi cam greu să meargă la Federovici și să o facă pe aceasta să înțeleagă că ”a fost doar campanie”, ”a fost doar politică” și că de acum ”REVENIM LA NORMAL”. În politică nu e ca în relația cu Gigi Becali, mai ales când de partea cealaltă ai niște supărăcioși ca Federovici, Budăi și Andrei. Că și aici nivelul unde este nasul orgoliului este greu de ajuns, mai ales la primii doi care chiar sunt convinși că știu politică la nivel înalt și că nu pot fi criticați public de nimeni vreodată.
Apoi, Federovici și Budăi trebuie să accepte și declarațiile venite parcă uneori din fundul curții pe care le mai dă Iftime pentru că au avut 4 ani la dispoziție să arate că sunt șmecheri și să genereze investiții de sute de milioane de euro la apă. Vorbim de bani pe care i-au avut pe masă, s-au uitat la ei dar… s-au speriat. La apă am avut pentru investiții în perioada 2020-2024 cât a avut grupul de firme al lui Iftime cifră de afaceri într-un an, chiar mai puțin de atât.
Dacă nu ai făcut niciodată un milion de euro, nu vei ști cum să investești cu cap un milion de euro. Așa este și în cazul lor. Nu au avut niciodată pe mână 200 milioane de euro într-un an, normal că s-au speriat și la apă NU s-a făcut nimic pentru a investi acei 180-190 milioane de euro în 4 ani. Au preferat să ignore problema, au preferat să nu riște… chiar dacă ne costă ani, bani și zile chinuite din viețile botoșănenilor din atât de multe sate.
Aaa, da. Domnul Budăi a fost deputat și ministru la un moment dat, nu a avut putere în administrația județeană unde era doamna Federovici, dar putea ca lider al PSD să ceară, să se certe, să se roage de toți din jurul lui să nu se piardă banii europeni pentru apă… mai ales că seniorii din județ stau de o viață fără apă curentă, iar de câțiva ani buni și cu fântâni secate și se tem că vor muri și nu vor prinde zilele în care nu vor mai suferi de sete… cu Prutul și Siretul lângă ei.
Dacă ei nu colaborează, Botoșani riscă să fie și mai marginalizat din punct de vedere economic.
Cum profiți că ai graniță comună cu Ucraina și că după finalizarea războiului urmează reconstrucția? Cu drumuri comunale? Cu cămine culturale și săli de sport făcute în sate fără copii, fără tineri? Cu un județ care suferă că nu are apă, deși este al doilea cu luciu de apă dulce din țară? Nu ai cum!
Andrei, Federovici și Budăi să coboare cu picioarele pe pământ, să asculte proiectele pe care le propune Iftime și să le susțină. Să uite că știu politică, pentru că nu știu, și să pună osul la a susține dezvoltarea județului, să nu își mai ocupe timpul pentru a face rost de bani pentru un primar care vrea să pună piatră pe drumul spre cimitir. Ei și PSD au putut să facă 27 din cei 35 de ani de la Revoluție tot ce au vrut pentru județ, mai ales în ultimii 8 ani consecutivi.
De cealaltă parte, aroganța de om cu bani trebuie să rămână acasă în momentul în care Iftime pleacă la muncă, spre biroul de președinte al CJ, și să conștientizeze că ceilalți îi sunt parteneri de dialog, parteneri de administrație și nu subalterni. Este șeful Consiliului Județean, nu al cetățenilor din județ și, mai ales, nu al liderilor PSD.
Pentru ce trebuie să tragă Iftime, Andrei și Federovici:
Extinderea rețelei de gaz până în Săveni, Darabani și Ștefănești
Investiții în modernizarea și extinderea magistralelor de apă potabilă din județ
Investiții în rețelele de apă pentru irigații
Drumul expres Botoșani – Suceava
Drum expres Botoșani-Târgu Frumos
Drum expres Botoșani-Ștefănești – Vama Stânca (o continuare a autostrăzii nordului)
Includerea pentru viitoarele finanțări a drumului expres Darabani-Dorohoi-autostrada Moldovei, care să conecteze la autostradă Vama Rădăuți-Prut cu Republica Moldova, Vama Racovăț cu Ucraina și viitoarea Vamă Teioasa de la Darabani, tot cu Ucraina.
Modernizarea căii ferate și extinderea acestea pe ruta Hârlău-Botoșani și Dângeni-Săveni-Darabani
Parcuri industriale în Dorohoi, Darabani, Bucecea, Flămânzi, Ștefănești și Săveni.