Harta care poate schimba radical județul Botoșani: Viziunea echipei lui Iftime, sabotată de politica micilor bătălii
Într-un moment în care județul Botoșani are nevoie mai mult ca niciodată de viziune, strategie și infrastructură modernă, echipa condusă de Valeriu Iftime – președinte al Consiliului Județean – și Constantin Bursuc – vicepreședinte CJ – a pus pe masa publică un document esențial: harta strategică de infrastructură a județului Botoșani. Un plan complet care propune conectarea Botoșaniului la marile axe de dezvoltare ale României și Europei. Sunt proiecte mari, care necesită timp și foarte mulți bani. Dar mai bine ceri bani pentru un drum expres decât să ceri pentru 50 de cămine culturale. Mai bine ceri bani pentru rețea de gaz decât să ceri pentru săli de sport în sate fără copii, în comune depopulate.
Drumuri expres, autostrăzi, puncte de frontieră și gaze naturale
Harta arată clar ce înseamnă dezvoltare pe termen lung:
-
Drumuri expres care leagă Botoșaniul de autostrăzile A7 și A8, nu doar pentru pasageri, ci și pentru marfă și logistică.
-
Centurile ocolitoare ale municipiilor Botoșani și Dorohoi, proiecte esențiale pentru fluidizarea traficului și atragerea investițiilor.
-
Două puncte noi de trecere a frontierei:
-
Teioasa – Darabani (cu Ucraina)
-
Mitoc (cu Republica Moldova)
Ambele implică construirea de noi poduri peste Prut, un pas strategic pentru integrarea Botoșaniului în rețeaua europeană de transport și comerț.
-
Cale ferată reactivată, gaze naturale extinse, parcuri industriale propuse
Strategia echipei CJ nu se oprește la asfalt:
-
Se propune reluarea lucrărilor la calea ferată Botoșani – Iași, dar și extinderea liniei feroviare de la Săveni la Darabani, cu o legătură feroviară internațională prin viitorul punct vamal Teioasa – Ucraina.
-
Extinderea rețelei de gaze naturale spre nordul județului: Săveni și Darabani, zone cu potențial agricol și industrial.
-
Cinci parcuri industriale în Botoșani, Bucecea, Darabani, Ștefănești și Flămânzi. Investiții care pot crea mii de locuri de muncă și pot transforma economia județului dintr-una de subzistență într-una competitivă.
O hartă care ar trebui să fie pe biroul tuturor politicienilor botoșăneni
Acest document ar trebui să fie busola oricărui parlamentar și consilier județean, fie că vorbim de PNL, PSD, USR sau AUR. În loc să se certe pe proiecte mărunte, aceștia ar trebui să-și unească forțele pentru a sprijini aceste proiecte majore, cu adevărat transformatoare.
Din păcate, realitatea politică este alta.
Încordări de mușchi pe proiecte mici și ignorarea proiectelor mari
Liderii PSD Botoșani au ales să arate că Iftime nu poate face nimic fără ei în CJ pe un proiect marginal, privind aducțiuni de apă pe câmp pentru ferme de animale. Un proiect util, dar care nu schimbă structural economia județului.
Această abordare arată o teamă reală în fața proiectelor mari, pe care unii nici nu le-au putut nici iniția și dacă erau inițiate nici nu au putut să le ducă la capăt.
Proiectele mari propuse de echipa lui Iftime îi cam pun într-o lumină slabă pe unii care au avut și 8 ani consecutivi la dispoziție să propună, să ceară, să construiască.
Pe de altă parte, și orice semn de opoziție nu trebuie tratat de Iftime ca o apocalipsă. Ar trebui să renunțe la comportamentul de plângăcios, mai ales în cazul în care nu îi sunt aprobate de consilierii PSD proiecte de anvergură mică.
Avem, pentru prima dată, o STRATEGIE. E nevoie doar de voință politică.
Strategia infrastructurii Botoșaniului, așa cum este conturată de actuala echipă de conducere a Consiliului Județean, este poate cea mai coerentă și ambițioasă propunere din ultimele trei decenii, fiind calată pe viitor, pe proiecte mari care pot schimba soarta județului.
Dacă va rămâne doar o hartă frumos colorată sau se va transforma în realitate depinde de clasa politică locală, dar și de presiunea botoșănenilor care vor dezvoltare, nu scandaluri sterile.