Într-un moment așteptat de ani de zile de antreprenorii, transportatorii și locuitorii din Moldova, lucrările la autostrada Unirii, A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni vor începe oficial pe 3 februarie, odată cu emiterea ordinului de începere pentru segmentul Leghin – Moțca, parte a capătului estic al sectorului montan al autostrăzii.
Anunțul a fost făcut de Asociația Moldova Vrea Autostradă, una dintre principalele organizații care au militat pentru includerea acestui proiect strategic în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Acesta este primul șantier deschis pentru construirea A8, un proiect vital pentru dezvoltarea economică a Moldovei, dar și pentru integrarea mai bună a județului Botoșani în rețeaua națională de infrastructură rutieră de mare viteză.
Planurile pentru conectarea Botoșaniului la A7 și A8: o strategie de dezvoltare regională
Autoritățile județene, în frunte cu Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, au elaborat o strategie clară pentru a asigura conectarea rapidă a județului la infrastructura de mare viteză. Cele mai importante proiecte rutiere complementare autostrăzilor A8 și A7 sunt:
Drumul expres Botoșani – Suceava – proiect deja aprobat, care va asigura conectarea directă a municipiului Botoșani la Autostrada Moldovei (A7), facilitând accesul rapid spre București și sudul țării.
Drumul expres Botoșani – Târgu Frumos – un proiect inițiat de Consiliul Județean Botoșani împreună cu instituția similară din Iași, care va asigura o legătură directă și rapidă la autostrada A8, permițând parcurgerea distanței dintre Botoșani și Iași în aproximativ o oră. Această conexiune ar facilita transportul de mărfuri, ar atrage noi investiții și ar spori mobilitatea forței de muncă între cele două municipii reședință de județ.
Drumul județean Botoșani – Vorona – Tudora – un traseu de importanță strategică, care va oferi o alternativă rapidă către A7, permițând locuitorilor din zonele rurale să acceseze mai ușor infrastructura modernizată.
Drumul expres Darabani – Dorohoi – Autostrada A7 – un proiect ambițios propus autorităților centrale de Valeriu Iftime, care vizează conectarea zonei de nord a județului Botoșani la A7. Acest drum expres ar avea o importanță geostrategică majoră, facilitând accesul către punctele de frontieră Racovăț (Ucraina) și Rădăuți-Prut (Republica Moldova) și deschizând noi oportunități comerciale transfrontaliere.
De altfel, Valeriu Iftime pare să își bazeze demersurile la nivel național pe existența în momentul de față a celor trei puncte vamale, două cu Republica Moldova și unul cu Ucraina, pe teritoriul județului Botoșani și pe necesitatea conectării acestora la drumurile de mare viteză. Totodată, președintele Consiliului Județean a anunțat că a început demersurile pentru deschiderea unui nou punct vamal în Nord, respectiv la Teioasa, orașul Darabani, cu Ucraina.
Mai mult decât atât, Iftime se bazează și pe necesitatea conectării municipiului Iași cu Ucraina, iar asta se poate face doar prin investiții realizate în județul Botoșani.
A8 și A7 – coloana vertebrală a infrastructurii rutiere din Moldova
Regiunea Moldovei este, de decenii, izolată economic din cauza lipsei unei infrastructuri rutiere moderne care să faciliteze transportul rapid de mărfuri și persoane. Autostrăzile A8 (Târgu Mureș – Iași – Ungheni) și A7 (Ploiești – Bacău – Suceava – Siret) reprezintă cele mai mari investiții de infrastructură din această zonă, fiind proiecte care vor contribui esențial la dezvoltarea economică, atragerea de investitori și creșterea competitivității afacerilor locale. Mai este așteptată și Autostrada Nodrului, care să conecteze Vama Stânca-Botoșani-Suceava-Bistrița-Satu Mare.
A7 – Autostrada Moldovei este cel mai avansat proiect de autostradă din estul României, cu lucrări deja începute pe mai multe tronsoane, urmând să asigure o legătură rapidă între Moldova și sudul țării, capitala București.
Pentru județul Botoșani, conexiunea la această rețea de autostrăzi este esențială. În prezent, orașul se află într-o poziție periferică, fără o infrastructură modernă care să îl conecteze eficient la marile coridoare economice ale României. Fără aceste autostrăzi, Botoșaniul riscă să rămână un județ marginalizat definitiv din punct de vedere economic, cu dificultăți în atragerea investițiilor și dezvoltarea sectorului privat.