Prima pagină » Așteptări în 2020: tramvaie noi, modernizări pe drumurile naționale, ITI, continuarea investițiilor la Cornișa, noi fabrici
Economic

Așteptări în 2020: tramvaie noi, modernizări pe drumurile naționale, ITI, continuarea investițiilor la Cornișa, noi fabrici

Harta drumului strategic județean scos la licitație de Consiliul Județean Botoșani
Harta drumului strategic județean scos la licitație de Consiliul Județean Botoșani

2020 aduce noi speranțe pentru șantiere mari, care să conteze pentru economia locală și județeană și care să ducă la creșterea oportunităților atât pentru viața de zi cu zi a cetățenilor, cât și din punct de vedere al business-ului.

În ultimii patru ani, cu sute de șantiere la nivel local cu care se laudă fosta guvernare, nu a început nicio mare investiție în județul Botoșani. NICIUNA!

Sutele de investiții pentru construirea de wc-uri în școli sau pentru obținerea autorizației la incendiu în grădinițe și școli sunt intrarea în normalitate și nicidecum proiecte care să ducă la creșterea economică.

Motiv pentru care speranțele pentru începerea acelor mari șantiere le reportăm din 2019 în 2020, mai ales că s-a produs și schimbarea puterii politice iar anul acesta sunt atât alegeri locale, cât și parlamentare.

 

 



 

 

 

Speranțe pentru modernizări pe două drumuri naționale

La 30 de ani de la Revoluție, cu PSD conducând în ultimii 7 ani, nu doar Botoșani, dar întreaga Moldovă încă nu poate spera la o autostradă care să străbată munții sau măcar una spre București.

Revenind la Botoșani, treceți peste orice fantezie cu vreun kilometru de autostradă sau drum expres. Să nu uităm că abia am scăpat de drumul național de pământ, de la Manoleasa.

Cert este, până acum, că în 2020 vor începe lucrările de modernizare la drumul național Botoșani-Ștefănești, principala legătură a țării cu vama Stânca-Costești. Licitația a fost finalizată, contractul a fost semnat cu asocierea de firme care a câștigat licitația. Prima jumătate de an va fi folosită pentru proiectare, iar lucrările efective ar putea să înceapă din iulie sau august.

Speranțe mari sunt și pentru modernizarea drumului Botoșani-Târgu Frumos, cea mai așteptată lucrare de infrastructură din județ. De doi ani de zile acest proiect nu reușește să treacă de faza licitației. Deși au fost și zece oferte din partea firmelor de construcții, statul a decis că niciuna din cele zece nu este conformă. Din 2017 până la sfârșitul lui 2019, PSD s-a lăudat cu acest drum pentru care nici măcar licitația nu s-a finalizat.

Din punct de vedere al infrastructurii de transport, în 2020 nici măcar nu putem să sperăm la vreo investiție în liniile de tren din județ.

În ceea ce privește drumurile județene, din 2017 așteptăm licitația la celebrul de acum drum strategic județean cu o valoare de peste 272 milioane lei. Firmele de construcții nu vor să liciteze pentru cei 106 kilometri de drum deoarece este un singur lot, nu mai multe cum s-a anunțat inițial, iar anumite componente țin de autostrăzi și nu de drumuri județene, iar sumele alocate nu acoperă lucrările. Aproape patru ani de așteptări în noroi și gropi, praf și cratere pentru zeci de mii de botoșăneni care au asistat la cel mai mare eșec al Consiliului Județean din istoria sa.

 

 



 

 

Speranțe pentru tramvaie noi și schimbarea căii de rulare

2020 aduce speranțe pentru locuitorii municipiului reședință de județ pentru începerea lucărilor la schimbarea liniilor de tramvai din oraș și la înlocuirea tramvaielor.

Pentru că primarul Cătălin Flutur este de la PNL, fosta guvernare PSD a blocat până în ultima zi proiectul de modernizare a liniilor de tramvai din Botoșani. Finanțarea europeană a fost deblocată abia după ce PNL a venit la Putere la sfârșitul anului trecut și înaintea Crăciunului primarul Flutur a semnat contractul de finanțare pentru modernizarea liniei 101, urmând ca în ianuarie 2020 să semneze și proiectul pentru linia 102.

Licitația pentru cumpărarea celor 9 tramvaie noi pentru Botoșani a fost anulată de Guvernul României și va fi reluată.

Urmează licitația pentru stabilirea firmei sau firmelor care vor moderniza linia 101, în scenariul optimist lucrările ar putea să înceapă în noiembrie 2020, cealaltă variantă fiind începutul lui 2021, deoarece după stabilirea câștigătorului licitației va urma proiectarea.

O linie de tramvai nouă, cu distanțiere care să absoarbă șocurile, fără zgomot, va fi înlocuit firul de alimentare, stațiile de așteptare, vor fi introduse toate componentele smart pentru monitorizarea traficului tramvaielor, va fi modernizat depoul, plus că vor fi cumpărte de Guvern, din fonduri europene, 9 trvamvaie noi.

Până atunci… în februarie sau martie vor fi scoase definitiv actualele tramvaie și vor fi înlocuite cu autobuze până la finalizarea proiectului de modernizare a liniilor.

 

 



 

 

Speranțe pentru continuarea investițiilor la Aquapark-ul Cornișa

Avem mai multe speranțe concrete ca economia municipiului și a județului să crescă de pe urma Aquapark-ului Cornișa decât sunt șanse reale ca un investitor strategic să își îndrepte atenția spre Botoșani, chiar dacă vor fi modernizate drumurile spre Iași și Vama Stânca.

Botoșani a fost vizitat de foarte mulți ieșeni, suceveni, nemțeni, chiar și băcăuani, ucraineni și basarabeni de când s-a deschis cel mai mare parc de agrement din zona Moldovei.

În acest an sunt așteptate primele investiții în zona de restaurante de la Cornișa, de către toți cei care s-au bucurat de piscinele în aer liber sau cea acoperită, de aquapark, râul de rafting, care este cel mai mare râu artificial de rafting din această zonă a Europei, de patinoarul acoperit sau ternurile de sport acoperite și în aer liber.

Dar și Primăria trebuie să suplimenteze investițiile, de fapt Parcul Cornișa își poate face singur investițiile din încasări și nu din bani de la buget doar că totul trebuie făcut cu acordul majorității politice din Consiliul Local al municipiului Botoșani. Aceasta aparține PSD-ului și dacă în 2018 chiar am considerat normală poziția consilierilor pesediști când Parcul Cornișa încă nu era deschis dar se vroia achiziția de bile pentru curling, fiind singura pistă specială pentru curling din țară, în 2019 și 2020 opoziția la această aciziție este ilogică.

Pista de curling și râul de rafting sunt cele două elemente care dau unicitate la nivel național Parcului Cornișa. Nu mai are nimeni așa ceva în România și asta înseamnă că pot fi organizate competiții naționale și internaționale care până acum nu puteau avea loc în țara noastră. Asta înseamnă turiști pentru Botoșani, ocuparea spațiilor de cazare, crearea de noi unități hoteliere, dezvoltarea serviciilor per total în industria HoReCa. Când ai realitatea în față și vezi că Parcul Cornișa are încasări care îi permit autosusținerea financiară, chiar și dezvoltare, și că economia municipiului și județului pot să crească dacă vom avea o gândire în acest sens, dar tu te opui la tot doar pentru că așa crezi tu că e bine politic pentru tine și partidul tău… arată clar cât de important va fi votul la alegerile locale din acest an. Succesul Parcului Cornișa și o strategie de dezvoltare cu acest obiectiv în centrul atenției se va transpune în construcția de noi pensiuni sau chiar hoteluri, dar și posibile investiții private care să completeze oferta de la Cornișa.

Primăria Botoșani a făcut deja un pas uriaș, deși proiectul a fost blocat de fosta Guvernare, și cu fonduri europene va amenaja versantul de la Pacea, vis-a-vis de Parcul Cornișa, cu un parc de aventuri, noi piste de bicicliști, terenuri de sport.

Zona HoReCa ar putea avea ca viitor motor de creștere și plaja de la Vama Stânca-Costești după ce va fi modernizat drumul național Botoșani-Ștefănești. Tranzacții de terenuri s-au făcut în acest sens pe malul Prutului în așteptarea viitoarelor investiții private care să aibă ca centru cel mai mare lac de acumulare din zona Moldovei, a doua acumulare de apă a țării după Porțile de Fier I.

 

 

 



 

 

Speranțe pentru ITI Țara de Sus

Proiectul Investiții Teritoriale Integrate (ITI) Țara de Sus, demarat de senatorul Lucian Trufin, de la PSD, cu acordul primarilor din PSD și PNL, cu susținerea primarului Cătălin Flutur, a Consiliului Județean și a primăriilor din Suceava și Iași vecine cu județul Botoșani, este cel care creează cele mai mari speranțe pentru dezvoltarea viitoare a județului Botoșani.

Între 800 de milioande de euro și 1 miliard de euro ar putea ajunge ca finanțare din fondurile europene, dincolo de finanțările actuale, pentru dezvoltarea localităților din ITI Țara de Sus. Proiecutul este făcut pe modelul celui din Delta Dunării Tulcea, unde a fost primul ITI din România.

Primăriile din Botoșani, Iași și Suceava, alături de CJ Botoșani au înființat asociația de dezvoltare ITI Țara de Sus chiar la sfârșitul anului trecut, acum ar trebui ca noul Guvern să dea un memorandum prin care se recunoaște ITI Țara de Sus și să se aloce fonduri europene aflate la dispoziție deja pentru scrierea strategiei de dezvoltare, astfel încât să fie depuse proiecte în perioada 2021-2028.

Senatorul Lucian Trufin a reușit să convingă atât primarii PSD, cât și pe cei ai PNL, atât din Botoșani, cât și din Suceava și Iași despre importanța acestei asocieri care să aducă suplimentar fonduri pentru regiunea noastră aflată în vârful clasamentului în ceea ce privește sărăcia și decalajele de dezvoltare.

Trufin ar trebui susținut acum de liderii PNL Botoșani pentru ca Guvernul liberal de la București să dea acel memorandum necesar pentru alocarea directă de fonduri europene pentru scrierea strategiei de dezvoltare.

Sper ca pentru prima oară în ultimii 30 de ani, liderii PSD și PNL să treacă peste interesele mărunte și să pună interesele județului și ale regiunii mai presus.

 

 



 

 

Speranțe pentru noi fabrici și investiții private

Cel puțin o nouă fabrică Electroalfa pe strada Peco, investiții imobiliare care vor schimba fața municipiului, precum și fabrici de capacități mai mici pentru procesarea producției agricole. Acestea sunt așteptările din zona de producție pentru 2020.

Marea dezamăgire a lui 2019 este abandonarea proiectului de revitalizare a fostului colos Electrocontac, ce a încercat omul de afaceri Cătălin Silegeanu să facă în calitate de manager dar nu a fost lăsat de acționariatul companiei.

Pentru 2020 Electroalfa are programată deschiderea cel puțin a unei fabrici noi pe strada Peco, unitate în care va dezvolta linia de producție a echipamentelor electrice. Sursele din mediul de afaceri susțin că Electroalfa a hotărât să construiască nu mai puțin de trei hale pe locul fostei fabrici Condacia.

Investițiile imobiliare vor continua și în 2020 cu proiecte de dezvoltare atât ale jucătorilor principali din domeniu din ultimii ani, respectiv asocierea Bold Impex-Anca Farm cu brandul Smarald, Formens prin brandul Unic Residence, dar și cu intrări noi cum ar fi omul de afaceri Cornel Șfaițer, de la Prodalcom, care a cumpărat fostul sediu al Poliției Rutiere, de la intersecția Bulevardului Mihai Eminescu și Marchian, lângă Liceul de Arte.

Totodată, blocuri noi vor fi construite și în alte zone, cum ar fi fostul sediu al Gărzii Financiare, lângă Tratoria, și fostul bar Armonia, pe Bulevardul Eminescu.

O firmă din Cluj vrea să construiască mai multe blocuri pe 3 hectare de teren în zona industrială, mai jos de Xandor.

La Bucecea se va deschide o fabrică de paste, iar mai multe unități de dimensiune mai mică pentru procesare în agricultură vor apărea în județ.

Deși nu pare la fel de importantă ca și apariția marilor investitori, dezvoltarea IMM-urilor este una sănătoasă și poate duce la o bunăstare generală de lungă durată.

 

 



 

 

Speranțe pentru începerea lucrărilor la barajul de la Vârfu Câmpului, viitoarea noastră sursă de apă

Poate puțini conștientizează importanța lucrărilor de la acumularea de apă de pe Siret care se construiește de vreo 30 de ani în zona Vârfu Câmpului.

Proiectul abandonat de toate guvernele și toți liderii politici de după Revoluție a fost readus în atenție în timpul Guvernării PSD de către Doina Federovici și Dan Deleanu, cel care a fost subsecretar de stat în Ministerul Apelor și Pădurilor. Oricât de mult am fi vrut ca la acest proiect să reînceapă lucrările de amploare din 2019, mai întâi trebuiau făcute exproprierile de teren și de rezolvat toate problemele legate de zonele protejate de legislația de mediu care vor fi inundate de viitoarea acumulare de apă.

În 2019 s-a ajuns în punctul considerat ”ultima sută de metri” înainte de final, dar s-a schimbat Puterea și în 2020 este rândul noii Guvernări să facă tot ce poate pentru a demara lucrările de amploare la această acumulare de apă VITALĂ pentru viitorul județului Botoșani. Și spun vitală pentru că actuala sursă de apă a municipiului Botoșani, municipiului Dorohoi și a tot estului județului este acumularea de la Bucecea, cea despre care specialiștii spun că se va colmata în 10-15 ani, cel mult.

Așadar, trecând peste orgolii politice, ducerea la final a acestui obiectiv de interes strategic este prioritară pentru județul Botoșani.

 

 



 

 

Speranțe pentru reînceperea lucrărilor de modernizare a Teatrului Mihai Eminescu

O investiție așteptată de botoșăneni fără un impact economic semnificativ, dar cu impact social și cultural uriaș, este reluarea lucrărilor de modernizare a Teatrului Mihai Eminescu.

Proiectul a început în 2013, s-a blocat la sfârșitul lui 2014, s-au pierdut 5 milioane de euro din fonduri europene, s-au recuperat acești bani europeni de către actualul primar Cătălin Flutur.

De la imaginea dezolantă din centrul municipiului cu acest șantier abandonat, la care s-a lucrat în ultimele luni la structura de rezistență, am putea reveni la Botoșaniul plin de cultură cu Teatrul Mihai Eminescu ”perla coroanei” atât din punct de vedere al calității actului artistic reușit de actori, cât și ca simbolistică a clădirii care domină orașul și pe toți cei care ajungeau aici.

 

Bogdan CALINIUC