Prima pagină » Cum vrea Botoșani să atragă turiști: investiții în HoReCa, ruta bisericilor de lemn, ruta ecumenică, ruta gastro, Eminescu și Enescu VIDEO
Economic Visit Botoșani

Cum vrea Botoșani să atragă turiști: investiții în HoReCa, ruta bisericilor de lemn, ruta ecumenică, ruta gastro, Eminescu și Enescu VIDEO

Autoritățile județene din Botoșani vor ca turismul să fie unul dintre motoarele economice locale și de vreo trei ani se lucrează la dezvoltarea infrastructurii rutiere și a rețelelor de utilități, dar s-a dat startul și intrării județului în piața națională de turism.

La Centrul Național de Studii ”Mihai Eminescu” – Memorialul Ipotești a avut loc, sâmbătă, un workshop despre agroturismul din județul Botoșani, despre ce s-a făcut până acum și ce pregătesc autoritățile în perioada următoare, vizat fiind parteneriatul cu mediul de afaceri.

Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani, senatorul Lucian Trufin, Dorin Ursu, președintele Federației Naționale a GAL-urilor regiunea Nord-Est, Florentina Gheorghiță, directorul Centrului Națioal de Informare și Promovare Turistică a municipiului Botoșani, Ala Sainenco, directorul Memorialului Ipotești, Dănuț Huțu, directorul Direcției Județene de Cultură, și Cristian Nistor, administratorul public al CJ Botoșani, au prezentat abordarea locală a turismului.

De la lansarea națională a ”Botoșani, tărâmul sfinților”, la pregătirea strategiilor care vor putea oferi mediului privat la finanțări din fonduri europene prin GAL-uri și ITI ”Țara de Sus” pentru investiții în pensiuni și restaurante, până la includerea în mai multe rute turistice naționale finanțate prin PNRR pentru promovarea rutei bisericilor din lemn, rutei ecumenice, rutei Eminesciene și rutei gastro.

Două noi albume turistice au fost deja realizate de Consiliul Județean și vor pune în valoare punctele de atracție turistică din județ.

Am intrat pe harta turistică a țării cu ”Botoșani, tărâmul sfinților”

Doina Federovici, președintele Consiliului Județean: ”La începutul mandatului am decis să ne axăm extrem de aplicat pe un domeniu în care în ultimii 30 de ani nimeni nu a acordat importanța cuvenită, și acest domeniu este turismul. A fost probabil una dintre clee mai mari provocări ale noastre. Împreunpă am gândit strategia de dezvoltare a turismului, cu mai multe direcții. Cel mai important pas a fost făcut anul trecut, când am definit conceptul de promovare a județului Botoșani pe care dorim să-l păstrăm în continuare. Am găsit o formulă care să ne caracterizeze pe noi toți, ”Botoșani, tărâmul sfinților”. Am intrat în competiție cu Țara Făgărașilor și cu Ținutul Bucovinei. Am avut peste 10.000 de voturi și am ieșit pe locul doi, iar în strategia națională pe locul 3. A fost un prim pas de promovare care a deschis o cale pe care trebuie să mergem împreună noi, autoritățile locale, dar și mediul privat. Noi am creat premisele, am creat conceptul, iar în jurul lui se poate dezvolta turismul botoșănean. Mediul privat trebuie să vină să îl dezvolte. Avem nevoie de pensiuni agroturistice, de restaurante, avem nevoie de evenimente. Sunt convinsă că liantul între autoritatea localp și mediul privat sunt cele 5 GAL-uri din Botoșani și cu care noi CJ am colaborat foarte bine”

”Hai la Botoșani!” și ”Start-up turism” parte din proiectul de guvernare locală

Lucian Trufin, senator: ”Prin zestrea culturală pe care o avem , prin patrimoniul pe care l-am preluat și prin mâna asta de oameni care creeaă evenimente în trecut de neconceput, astăzi vorbim de turism. Astăzi avem stragtegie despre turism în județul Botoșani, avem ce să spunem, avem ce să arătăm, avem profesioniști care știu să ne arate nouă ce trebuie să facem. Pe lângă GAL-urile care au deja succes am mai pus bazele unui ITI Țara de Sus, am depășit teritoriul județului Botoșani împreună având un singur obiectiv de a aduce și alte finanțări în județul Botoșani. Este un alt tip de finanțare, la care nu toți au acces. Astăzi ITI Țara de Sus este selectat pentru o finanțare în vederea refacerii strategiei de dezvoltare și a capacității administrative. În strategia de astăzi avem și componenta turism pentru că acolo vorbim de finanțarea se poate obține pe alte măsuri și alte programe. Avem o zestre pe care trebuie să o ducem mai departe și se va regăsi acea idee în strategia ITI Țara de Sus pe start-up turism. Există distinct ”Hai la Botoșani!”, un program care are în spate dezvoltarea turismului, strategia de turism, identificarea pe care dumneavoastră așți făcut-o : gastronomie, produsele cu care ne mândrim. Să nu uitpăm judeșul Botoșani are singurul oprodus pe partea de calitate recunoscut la nivel european, Cașcavalul de Săveni. Noi le oferim turiștilor un judeșț curat, cu aer curat, cu personalitățile marcante”

Florentina Gheorghiță, director CNIPT: ”Municipiul singur nu se va promova pe turism, dar municipiul are această istorie. Cer sprijinul să credeți că se poate face turism în Botoșani. Logoulul municipiului Botoșani pe parte de turism este ”Botoșani, istorie vie” tocmai datorită acestui centru vechi în care eu cred foarte mult. După mai mult de 15 ani în care am fost în contact permanent cu turiștii, cu vizitatorii care au venit la noi în municipiu și care rămân uimiți de cum arată orașul de poveștile și legendele pe care le avem noi. Am început să extind municipiul către județ și s-a văzut în agențiile care au venit și care nu mai petrec doar o jumătate de zi la noi, încep să stea câte trei nopți cazare, patru zile să le petreacă să cunoască și județul, pe lângă municipiul care este nemaipomenit. Asta înseamnă un aport de bani care intră în județ și în municipiu din afară și noi pentru asta trebuie să luptăm. Trebuie să credem că se poate!”

Verginel Gireadă, primar Mihai Eminescu: ”Ca și comunitate locală am sprijinit partea de cultură, de tradiție și dezvoltare. E bun că la nivelul Consiliului Județean în ultimii ani s-a simțit o amprentă puternică în mediul dezvoltării culturii județului, iar strict legat de Mihai Eminescu s-au depus eforturile pentru atragere de turiști pentru că au ce vedea”

”Vreau să îi mulțumesc doamnei președinte Doina Federovici pentru că practic trei ani și jumătate am lucrat împreună și am făcut lucruri bune pentru județ, lucruri tehnice și viziunea pe care am dezvoltat-o, ce va continua, și impreună unind instituții județene dar și Grupurile de Acțiune Locală, unicul parteneriat public-privat 100% funcțional”, a declarat Cristian Nistor.