Economic

Linia aeriană de 400kV, Suceava-Botoșani-Bălți, a primit un nou aviz în Republica Moldova

Proiectul unei noi linii electrice aeriene de 400 kV între România şi Moldova a primit, la sfârșitul anului trecut, un imbold pentru a trece la următoarea etapă a realizării sale, scrie piataauto.md.

”Comisia parlamentară pentru politică externă din Moldova a aprobat începerea negocierilor pentru definitivarea acordului de finanţare între BERD şi Moldova pentru acest proiect. Astfel, după definitoarea acordurilor şi semnarea lor, vor urma proceduri de licitaţie şi demararea construcţiei propriu-zise a liniei electrice, între municipiul Bălţi din Republica Moldova şi Suceava din România”, potrivit piataauto.md.

Construcţia noii reţele aeriene face parte din proiectul „Interconectarea reţelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România, faza II” şi e menit să asigure o mai bună interconexiune între cele două ţări, deosebit de importantă şi în contextul în care din 2022 Moldova e parte din sistemul energetic european.

Moldova va contracta un împrumut de 30,8 milioane de la BERD pentru a finanţa acest proiect. Suma reprezintă 40% din valoarea proiectului, iar celelalte 60% vor fi acoperite de Banca Europeană de Investiţii şi Uniunea Europeană.

Conform documentelor tehnice pregătite în ultimele luni, noua linie electrică aeriană de 400 kV va avea circa 48 km lungime pe teritoriul Moldovei.

Pentru județul Botoșani, proiectul are o importanță strategic deoarece va permite exploatarea potențialului său de a produce energie eoliană, fiind multe proiecte în diferite stadii de documentație care au nevoie de această linie de 400kV pentru a avea une descărca energia produsă.

În județul Botoșani există proiecte pentru parcuri eoliene în Mitoc, Dersca-Cândești, Păltiniș-Viișoara, Bucecea-Vlădeni, Dângeni-Gorbănești, cel mai mare fiind în zona Păltiniș unde primele documentații depuse arată o capacitate de 700 MW.

În ceea ce privește finanțarea proiectului liniei Suceava-Botoșani-Bălți, pe partea românească a proiectului, unde sunt blocaje de prin 2011, ultimele informații venite din mediul administrativ și politic prezintă o posibilă finanțare a lucrărilor prin PNRR sau printr-un credit extern contractat pentru construire.

Un alt proiect strategic al relației România-Republica Moldova îl reprezintă și noul pod peste Prut în zona Stânca-Costești, finanțat din fonduri europene, precum și un viitor drum expres sau autostradă Botoșani-Stânca.