Economic Știri locale

Valeriu Iftime despre rezultatele de la bacalaureat: ”O oglindă a dezastrului din învățământ”. Vrea salarii mai mari pentru dascăli, dar și impozitarea meditațiilor

Omul de afaceri Valeriu Iftime, președintele Camerei de Comerț Industrie și Agricultură a județului Botoșani lși președinte al Consiliului de Administrație al grupului de firme ELSACO, a declarat că rezultatele din acest an de la bacalaureat sunt un dezastru.

Iftime susține că salarizarea motivantă trebuie să fie o prioritate pentru Învățământ, dar ne este și suficientă.

Patru din zece copii care termină liceul în România zilelor noastre nu promovează și bacalaureatul! Este, din punctul meu de vedere, o realitate dezastruoasă, care ar trebui să ne dea tuturor de gândit, începând cu cei implicați direct în actul de educație, adică profesorii.

În urmă cu câteva zile îmi exprimam convingerea că dascălii din școlile noastre merită să fie foarte bine plătiți, pentru a fi astfel stimulați să își reverse harul asupra elevilor lor, adică asupra copiilor și nepoților noștri. Cred și acum acest lucru, ca o condiție necesară pentru a ajunge la un corp profesoral de cea mai bună calitate la scară națională.

Este, cum am zis, o ”condiție necesară”, nu însă și suficientă. Pentru a atinge un astfel de obiectiv mai e nevoie și de o sită cât mai fină pentru trierea celor care acum sunt la catedră peste tot în țară. Pentru că, totuși, nu este normal, ba chiar nu este nici admisibil ca aproape jumătate dintre cei pe care tu, ca profesor, i-ai instruit și i-ai validat cu note de trecere an de an până la absolvirea liceului, să se arate a fi incapabili să promoveze examenul de bacalaureat, a declarat Valeriu Iftime într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Președintele Camerei de Comerț Botoșani spune că este inacceptabil nivelul la care s-a ajuns cu meditațiile date pe bani frumoși de cadrele didactice și că trebuie făcută o triere serioasă a celor care acced în corpul profesoral.

La fel cum este total inacceptabil ca în România să existe o adevărată industrie a meditațiilor particulare, în cadrul căreia profesorii le transmit ”clienților” elevi cunoștințele pe care ar fi trebuit să le transmită la clasă, în timpul orelor normale de curs. Și, pe deasupra – nota bene! – nici 1% din câștigurile obținute prin meditații nu sunt declarate la fisc și impozitate.

Concluzia amară este că, în acest moment, din foarte multe puncte de vedere, suntem pe marginea prăpastiei în ceea ce privește calitatea învățământului.

Tratamentul pentru a scăpa de amenințările cumplite ale acestei boli este complex și de durată.

Rămân la părerea că trebuie pornit de la a asigura cele mai bune condiții în școli și de la a oferi salarii foarte bune, cu adevărat motivante, dascălilor.

Pași importanți trebuie făcuți, cu siguranță, și în ceea ce privește programa școlară, structura anului de învățământ etc.

În paralel, însă, este obligatorie și o selecție serioasă a corpului profesoral, astfel încât într-un număr rezonabil de ani să putem spune cu convingere că nepoții și copiii noștri ajung, la școală, pe mâna unor ”dascăli cu har, cu vocație”, și nu a unor ”bugetari” oarecare, a precizat Valeriu Iftime.

Președintele CA al Elsaco a postat datele bacalaureatului 2023:

* 4 din 10 absolvenți de liceu promoția 2023 nu au luat ”examenul maturității”

• din peste 147.000 de elevi înscriși în ultima clasă de liceu la începutul anului școlar, mai puțin de 110.000 s-au prezentat la probele examenului de bacalaureat; lor li s-au adăugat circa 16.000 de tineri, absolvenți ai unor promoții anterioare.

• din totalul de 125.352 de candidați prezenți la sesiunea de vară a bacalaureatului, au promovat examenul (înainte de rezolvarea contestațiilor, care poate aduce mici modificări) un număr de 91.246; dintre aceștia, 4.020 sunt din rândul absolvenților de liceu din ani anteriori.

Dacă scoatem din calcule absolvenții promoțiilor anterioare și ne referim strict la cei care au terminat liceul în acest an, matematica bacalaureatului sună cam așa: dintr-un total de 147.000 de elevi de clasă terminală, doar 87.226 au promovat ceea ce denumim cu toții ”examenul maturității”. Adică un procent de 59,33%.