Prima pagină » România este pe locul 6 la nivel european și pe locul 15 la nivel mondial la producția de vinuri

România este pe locul 6 la nivel european și pe locul 15 la nivel mondial la producția de vinuri

A treia zi a Forumului IMM-urilor a fost dedicată produselor româneşti şi mesajului public „Cumpără româneşte”, toate cu un singur scop: sprijinirea producătorilor autohtoni şi dezvoltarea identităţii noastre.

Bibiana Stanciulov, deţinătoarea singurului produs românesc înscris în Registrul UE al produselor tradiţionale protejate, Magiunul de Topoloveni, a subliniat piedicile în accesul în marile lanţuri de magazine. Iulian Horneţ a prezentat o victorie românească în aplicarea unor tehnologii inovative în domeniul energiilor regenerabile, care a reuţit să vândă nu mnumai pe piaţa românească, ci şi pe cea a Germaniei. E vorba de producerea energiei termice cu peleţi, mult mai ieftină şi mai curată, şi prin care sunt valorificate inclusiv resturile şi deşeurile vegetale, agricole, forestiere, silvice, agrozootehnice sau menajere. Gabriel Mihuţ a prezentat oportunităţile oferite de Camera de Comerţ pentru diversificare pieţelor de desfacere în Asia de Est, Orientul Mijlociu, Golful Persic şi în spaţiul comunitar. Jean Valvis, cunoscut pentru brandurile Dorna, Izvorul Alb, La Dorna, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti a ridicat problema brandingului şi a nevoii de internaţionalizare.

Producția de vinuri ne face cinste la nivel european, unde ocupăm locul 6. În lume ne poziţionăm pe locul 15. Un nou vin românesc va intra pe piaţa Chinei în anul 2012.

Exporturile au contribuit din plin la creşterea economică din anul 2011 şi o vor face şi în acest an. Produsele româneşti atractive la export sunt promovate sub branduri sectoriale strategice:
· Industrie: „Romania, Your Reliable Trade Partner”

· Confecţii: „Zoom into Romanian Fashion”;

· IT: „Romania IT, Creative Talent, Technical Excellence”;

· Vinuri: „Wines of Romania”;

· Mobilă: „Romanian Furniture, Style, Durability and Comfort”.

Participanţii la eveniment au ridicat însă problema neasumării de către producători a identităţii şi brandurilor sectoriale pe care statul le-a conturat în Strategia Naţională de Export. Dar asta nu a împiedicat cu nimic recunoaşterea individuală a unor produse româneşti pe pieţele internaţionale.

Totodată, România a avut cea mai mare rată de creștere a exporturilor de redevențe și drepturi de licență (92,6%) şi a treia cea mai mare creștere a exportului de servicii de cercetare-dezvoltare (33,6%) și de servicii de arhitectură, inginerie sau tehnice (32,1%) dintre statele membre ale UE în perioada 2002-2010.

Distincțiile obținute la evenimente de renume din afara țării în domeniul cinematografiei, precum filmul lui Radu Mihăileanu, “The Concert”, care a câștigat două premii Cesar în anul 2010 și trofeele „Palme d’Or” obţinute de regizorii români la Cannes, sau al publicității, unde firma McCann Erickson România a câștigat un leu de aur la Festivalul de publicitate Cannes Lions 2011, sunt din ce în ce mai multe şi dau dimensiunea forţei economice a exporturilor industriei creative.

Împreună putem da valoare în lume cuvintelor „antreprenor de România”, „patron român” „produs românesc” sau „film românesc”.

SURSA: Andreea PAUL

Consilier de Stat al Prim-Ministrului

Lector universitar, Dr.
Facultatea de Relatii Economice Internationale
Academia de Studii Economice

banulbotosanean@yahoo.com
YM: banulbotosanean
(BanulBotosanean.ro)