Prima pagină » Transportatorii auto, lăsaţi fără bani din cauza CFR

Transportatorii auto, lăsaţi fără bani din cauza CFR

Firmele de transport călători nu şi-au mai încasat din martie banii de la stat în contul călătoriilor efectuate de pensionari şi veteranii de război. Reprezentanţii societăţilor de transport Apetrans, Priscom şi RVG susţin că au primit acelaşi răspuns de la Ministerul Transporturilor în ceea ce priveşte plata sumelor restante.

„Nu am făcut numai noi solicitări, ci reprezentanţii firmelor din toată ţara şi toţi am primit acelaşi răspuns, respectiv faptul că datoriile CFR sunt foarte mari şi că trebuie acoperite o parte din cheltuieli din banii care ajungeau şi la noi. Tot ne spun că va fi o rectificare bugetară şi că atunci vom primi şi noi banii. Nu ştim dacă va fi rectificarea, dacă va fi nu ştim dacă vom primi toţi banii şi nu ştim când îi vom primi. Cum am votat şi am mers mai departe, aşa trebuie să facem şi acum”, a declarat Marian Apetrei, directorul Apetrans.




Viorel Grigoraş, directorul RVG Speed, a spus că totul a pornit de la un secretar de stat din Ministerul Transporturilor şi că deşi nu se primesc bani de la buget, pensionarii şi veteranii pot fi liniştiţi deoarece vor circula în continuare gratuit în baza biletelor de călătorie pe care le are fiecare în parte. „În Ministerul Transporturilor există un secretar de stat care a fost director pe o regională a CFR şi acum direcţionează toţi banii către această instituţie care funcţionează pe o pierdere masivă. Noi nu putem să-i refuzăm pe pensionari sau pe veterani şi să nu-i luăm în cursă pentru că nu ne dă statul banii pe călătorie. Îi vom primi noi, dar nu ştim când”, a spus Grigoraş. Şi Aurel Prisacaru, proprietarului Priscom Univers, susţine că sectorul transportului auto este unul marginalizat în favoarea CFR. „Acum nu ne mai dau bani pentru că nu sunt destui şi cei care mai sunt îi varsă pe toţi la CFR, fără a face o împărţire echitabilă. Asta vine după o perioadă în care ni s-a impus să facem investiţii, să achiziţionăm mijloace de transport mai scumpe, iar după ce am luat mai multe leasinguri refuză să ne deconteze călătoriile pe care legea spune că trebuie să le suporte de la buget”, a declarat Prisacaru.
Pregătiţi de proces
Transportatorii auto se pregătesc să dea în judecată statul român, mai precis Ministerul Transporturilor. „Am trimis mai multe notificări până acum, aşa cum prevede legea. Am primit răspunsuri şi mai aşteptăm alte câteva răspunsuri la ultimele notificări. Dacă nu ne trimit răspuns în 30 de zile sau dacă nu ne mulţumeşte răspunsul îi vom acţiona în judecată”, a precizat Viorel Grigoraş. Acesta a mai spus că pe lângă firma pe care o conduce au transmis notificări către Ministerul Transporturilor şi ceilalţi jucători de pe piaţa locală. Urmează ca în perioada imediat următoare, firmele botoşănene care practică transport de călători interjudeţean să transmită şi o notificare comună prin care să prezinte problemele cu care se confruntă din cauza neachitării subvenţiei şi riscurile economice la nivel local pe care le implică. „Nu avem noi prea mulţi angajaţi, eu am 200, altul are 150, altul tot 200, dar adunat sunt câteva mii de oameni din acest judeţ care lucrează şi primesc salarii de la noi, oameni care au familii acasă, care au credite şi copii în şcoli. Direcţionarea tuturor fondurilor către CFR Călători este o greşeală din punct de vedere economic. Din banii puţini pe care îi primeam noi făceam şi investiţii în parcul auto, plăteam şi rovignetă şi foarte mulţi bani pentru combustibili, era un întreg mecanism economic care dinamiza piaţa locală şi care acum ar putea fi oprit din cauza deciziei unora de a da bani la CFR doar pentru că au lucrat acolo. Dacă vor să rezolve problema transportului pe calea ferată să facă din ce în ce mai multe curse private, aşa cum este deja una la Iaşi, care face legătura cu Ardealul”, a completat Prisacaru. Problemele economice sunt resimţite din plin de transportatorii auto din cauza deciziei Ministerului Transporturilor. Majoritatea firmelor de transport şi-au completat parcul auto cu ajutorul leasingului. Creşterea dobânzilor şi deprecierea leului s-a suprapus cu lipsa alocării de subvenţii bugetare, ceea ce implică probleme financiare foarte mari. „Suntem nevoiţi să ne regândim planul de afaceri, să ne regândim cheltuielile, să vedem dacă mai putem concedia, oricum trebuie să facem în aşa fel încât să avem cheltuieli cât mai mici”, a spus şi Marian Apetrei.
CFR are nevoie de un miliard de euro
Subvenţia de care are nevoie anul acesta CFR Călători pentru a acoperi diferenţa dintre cheltuieli şi venituri este de un miliard de euro. Se pare că suma estimată este aproape dublă faţă de cea primită anul trecut, de 620 milioane euro. Astfel, este cea mai mare subvenţie din partea statului, care presupune majorarea preţului biletelor de cel puţin trei ori. Cu toate că în ultimii ani, compania a majorat preţul biletelor de mai multe ori, în general cu până în 10%, veniturile nu reuşesc să acopere cheltuielile. (BanulBotosanean.ro)