Prima pagină » Bataia pe salarii intre bugetari

Bataia pe salarii intre bugetari

Incercarea de ierarhizare a profesiilor printr-o lege unica a salarizarii este apreciata ca fiind buna de reprezentantii diverselor categorii de bugetari, insa automat trebuie sa existe acea diferentiere de drepturi salariale in functie de atributiile, restrictiile sau riscurile la care sunt supusi angajatii la stat. Inca de cand s-a dat publicitatii prima varianta de ierarhizare si echivalare a drepturilor salariale pe categorii de bugetari, cei mai nemultumiti s-au aratat angajatii din invatamant. Nemultumirile au venit nu numai pentru ca Guvernul nu le-a acordat marirea de salariu de 50% promisa anul trecut, ci si pentru ca in legea unica a salarizarii, profesorii se situeaza tot inspre baza piramidei.
 

Profesorii vor sa fie egali cu magistratii
Reprezentantii sindicatelor din invatamant de la nivelul judetului Botosani sunt sceptici in ceea ce priveste aplicarea legii unice de salarizare. Cadrele didactice sunt convinse ca de prea multe ori au primit promisiuni din partea Guvernului si nu au fost indeplinite si nici de aceasta data nu vor fi incadrate intr-un nivel de salarizare multumitor. Cele mai multe din drepturile legale cadrele didactice le-au obtinut in urma actiunilor in instanta. Reprezentantii magistratilor din Botosani sustin impunerea unei legi unic de salarizare, insa stabilirea ierarhizarii categoriilor de bugetari vizavi de drepturile salariale trebuie sa  tina cont, in opinia lor, si de anumite conditionalitati pe care oamenii legii trebuie sa nu le incalce, in timp ce la cadrele didactice sau chiar cele sanitare acestea nu trebuie respectate. „Nu suntem impotriva ca toate categoriile de bugetari sa dobandeasca drepturi suplimentare fata de cele de acum, se puna insa problema echivalarilor, deoarece categoriile respective nu sunt pe acelasi plan sub aspectul atributiilor, incompatibilitatilor, restrictiilor. In nici un caz nu se poate pune problema echivalarii intre medic sau profesor pe de o parte, si magistrat pe de alta parte. Se stie foarte bine ca magistratul are atat de multe restrictii ca nicio alta categorie. Nu numai chestiuni legate de alte activitati pe care ar putea sa le faca, dar si restrictii de comportament, morale, ei se afla tot timpul in vizorul societatii, trebuie sa aiba mare grija cum se comporta, in ce relatii sociale intra. Celelalte categorii nu au aceleasi restrictii, exista posibilitatea de a desfasura si alte activitati, in cazul profesorilor, de meditatii, activitati comerciale, si chiar politica, avem foarte multi in Parlament, la medici la fel. Noua nu ne este permis si asta ar trebui sa se reflecte intr-o diferentiere in ceea ce priveste veniturile”, a declarat Adrian Toporascu, liderul Asociatiei Magistratilor din Romania, filiala Botosani.
 
Magistratii vor diferentiere salariala comparativ cu profesorii sau medicii
Liderul procurorilor si judecatorilor din Botosani a aratat ca in momentul in care profesorii si-au manifestat nemultumirile vizavi de nivelul salariilor, cadrele didactice nu au ezitat sa faca comparatie cu veniturile magistratilor, considerate mult superioare. Mai mult decat atat, in ultimii ani, profesorii au apelat tot la instanta pentru a-si castiga o serie de drepturi salariale prevazute in lege, iar instanta le-a dat castig de cauza in mare masura. „Pe noi ne-a deranjat faptul ca in momentul cand au inceput cu miscarile pentru majorarea cu 50% a salariilor profesorilor, unul din argumentele esentiale care era pus in fata: de ce ei au atat si noi, magistratii, atat. Dar la noi se lucreaza si 16 si 20 de ore uneori si nu poti sa trimiti oamenii acasa din sedinta de judecata. La scoala stai 4-5 ore lejer si fara riscul de a iesi pe strada si sa te ajunga inculpatul din urma. Intelegem ca profesorii lupta pentru un nivel mai mare si noi nu avem nimic impotriva, dar asta nu inseamna ca ridicam intr-o parte ca sa coboram in alta parte in ideea de a face un echilibru socialist”, a mai spus Toporascu. La nivel local, reprezentantii politistilor si ai cadrelor sanitare sunt rezervati in declaratii. „Noi abia vineri (azi, n.r.) avem o intalnire cu membrii vizavi de proiectul legii unice de salarizare. Parerile sunt impartite, de aceea avem nevoie sa purtam discutii. Oricum nu putem spune ceva pana nu vedem varianta finala a documentului”, a declarat Craciun Todirita, presedintele Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractual, filiala Botosani.
Lia Temciuc, liderul Sanitas la Spitalul Judetean Mavromati sustine ca in varianta prezentata pana acum vizavi de incadrarea asistentilor medicali, legea unica a salarizarii este multumitoare. „Ceea ce dorim noi este ca salarizarea pe sanatate sa fie echitabila, sa fie conform pregatirii profesionale. Eu sunt acum in concediu de odihna, dar ceea ce s-a aratat pana zilele trecute in ceea ce priveste treptele de salarizare pentru asistentii medicali era multumitor, adica se reflecta exact in gradul lor de pregatire profesionala”, a spus Temciuc.
 
Trei niveluri de salarizare pentru functiile medii
Dupa ce saptamana trecuta au fost date publicitatii nivelurile de salarizare a functiilor inalte, cum ar fi presedinte, prim ministru etc, a aparut si o prima varianta in ceea ce priveste functii medii. Astfel ca pe trei niveluri de referinta vor fi echivalate functiile bugetarilor, potrivit proiectului de lege privind salarizarea unica. Pentru primul nivel, bugetarii ar urma sa beneficieze de drepturi salariale care sa insumeze in medie 8,85 salarii minime pe economie. in acest prim nivel se incadreaza functia de medic primar de clinica care este echivalata cu cea de conferentiar in Ministerul Educatiei, cu cea de maior in Ministerul Apararii, cu cea de consilier superior in Ministerul Finantelor, cu cea de judecator de tribunal, consilier probatiune si cea de asistent judiciar in Ministerul Justitiei, cea de consul in Ministerul de Externe, cea de artist liric de opera in Ministerul Culturii si cu cea de consilier superior in Agentia Nationala a Functionarilor Publici. Pentru al doilea nivel a fost stabilit un numar de 6,50 salarii minime pe economie. Aici se afla functia de profesor gradul II de liceu cu vechime intre 6-10 ani care este echivalenta cu cea de inspector in Ministerul de Interne, cu cea de locotenent cu studii superioare de lunga durata si masterat in Ministerul Apararii, cu cea de expert principal si cea de expert vamal principal in Ministerul Finantelor, cu cea de grefier gradul II cu functii superioare din Ministerul Justitiei, cu cea de consilier de relatii gradul III din Ministerul de Externe, cu cea de muzeograf gradul II si cu cea de preot de parohie din Ministerul Culturii, cu cea de farmacist si cu cea de fiziokinetoterapeut din Ministerul Sanatatii, cu cea de expert principal, consilier juridic principal si cu cea de auditor principal din ANFP. Pentru al treilea nivel a fost stabilit un coeficient de 3,80 salarii minime pe economie. Aici se afla functia de referent superior in minister si cu studii medii care este echivalata cu cea de agent de politie debutant in Ministerul de Interne, cu cea de secretar de scoala si pedagog in Ministerul Educatiei, cu functiile corespunzatoare gradelor de soldat si gradat voluntar si cea de referent pentru personalul civil din Ministerul Apararii, cea de grefier cu studii medii din Ministerul Justitiei, cea de curier de relatii gradul II din Ministerul de Externe, cu cea de statistician si cea de medic laborant din Ministerul Sanatatii si cu cele de referent superior din Ministerul Culturii si ANFP.
 
Sporurile raman si in legea unica a salarizarii
Asa cum arata la ora actuala graftul legii de salarizare unica, exista si o serie de sporuri salariale pentru bugetari, cum ar fi spor de ore suplimentare (75%-100% din salariul de baza), spor de noapte (25%), indemnizatie de excelenta (pana la 10%), premiu anual (un salariu de baza mediu lunar brut), diverse indemnizatii suplimentare in cazul mutarii in alta localitate in interes de serviciu, spor pentru munca in conditii periculoase (15%), spor pentru conditii grele de munca (15%), spor de stres(15%), spor pentru  munca in zone izolate (20%), plus o serie de sporuri speciale pentru personalul diplomatic si consular, pentru magistrati etc. Proiectul privind salarizarea unica trebuie finalizat pana pe 20 iunie, pentru ca ulterior, in maxim 10 zile proiectul de lege sa ajunga in Parlament. Totusi sansele ca legea unica de salarizare sa devina aplicabila in cativa ani sunt minime. Pe fondul crizei financiare de acum, se apreciaza ca ar putea trece si zece ani pana sa aplicabila. (www.evenimentuldebotosani.ro)