Una dintre puţinele companii româneşti care are la activ două modernizări de aeroporturi

Pista aeroportului SalceaÎntr-o economie naţională în care multinaţionalele fac legea, unde capitalul străin are tot timpul prioritate în faţa celui autohton, o companie românească a reuşit în ultimii ani o super-performanţă, respectiv aceea de a reabilita două aeroporturi din ţară şi urmează al treilea.

Compania Tehnic Asist SRL Botoşani, una dintre cele mai puternice firme de construcţii din regiunea Moldovei, este una dintre puţinele firme din ţară care are un portofoliu absolut de invidiat, respectiv reabilitarea a două aeroporturi internaţionale, cel de la Tulcea şi cel de la Suceava.

În lipsă de investiţii în autostrăzi, compania botoşăneană a legat două regiuni turistice, Delta Dunării şi Bucovina, pe calea aerului de restul ţării.

Pe 6 iunie 2016 avut loc recepţia lucrărilor la proiectul ‘Modernizarea suprafețelor de mișcare, extinderea pistei și a platformei de îmbarcare — debarcare pentru Aeroportul ‘Delta Dunării’ Tulcea’.

„Lucrările s-au desfășurat la Aeroportul Internațional Delta Dunării Tulcea într-un timp record printr-un proiect cu finanțare europeană derulat de Consiliul Județean Tulcea. Lucrările de modernizare a suprafețelor de mișcare, extinderea pistei și a platformei de îmbarcare – debarcare s-au făcut într-un timp record la o calitate extraordinară. Am văzut oameni și utilaje lucrând zi și noapte, am văzut o desfășurare de forțe complexă și spectaculoasă pentru ca Aeroportul Internațional Delta Dunării Tulcea să devină funcțional în acest sezon estival. Primele curse charter cu turiști din Germania, Marea Britanie, Austria vor fi operate începând cu data de 16 iunie 2016. Aeroportul Internațional Delta Dunării Tulcea a devenit un aeroport modern și sigur asemenea celor din multe orașe turistice din Europa”, a relatat Dobrogeanews.ro.

Valoarea proiectului de la Tulcea a fost de 12 milioane euro.

De asemenea, Tehnic-Asist a finalizat lucrările la Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava, cel mai amplu proiect de infrastructură de transport in zona de N-E a României din ultimii ani
Pista veche a fost demolată şi i-a luat locul una modernă, mai mare. Au refăcute căile de acces şi clădirea aerogării, a fost construit un nou turn de control. A fost montat un nou balizaj şi este în fază finală sistemul ILS.

Contractul de lucrări cu Tehnic-Asist a fost semnat în luna august 2013, atunci când Consiliul Judeţean Suceava a accesat un proiect cu finanţare majoritar europeană, în valoare de aproape 132 milioane de lei (fără TVA). La aeroport s-a muncit practic non-stop, media zilnică fiind de 15 ore. Oamenii au muncit, îndurând condiţiile grele specifice şantierelor, însă şi-au dus la capăt importantul obiectiv asumat.

„În medie, zilnic pe aeroport au fost angrenați o sută de muncitori, mecanici, șoferi, dar au fost perioade când pe şantier erau şi peste 150 de muncitori, de la şoferi, mecanici, finisori, fierari, până la betonişti, zidari, specialişti în diverse tipuri de lucrări, la staţia de betoane ori la staţia de mixturi asfaltice amplasată la câteva sute de metri de aeroport. „Contabiliceşte”, angajaţii Tehnic Asist au cumulat 800.000 de ore de efort continuu (echivalentul a peste 91 de ani), de muncă grea, apăsată de responsabilitatea miilor de vieţi ce vor urca în avioanele care vor folosi facilităţile de la Salcea. Cel mai tânăr muncitor implicat în lucrări are 20 ani, iar cel mai vârstnic se apropie de 60 de ani, aflându-se la câţiva ani de pensionare. Pe lângă efortul oamenilor, statistica scoate în evidenţă şi alte date relevante pentru amploarea lucrărilor desfăşurate de compania botoşăneană. Mașinile ce au transportat materialele de construcții au parcurs peste 3.285.000 km adică mai bine de 8 ori şi jumătate distanţa de la Pământ la Lună (384.400 km, n.r.) fiind excavaţi un total de 349.200 mc de pământ şi folosite peste 500.000 de tone de materiale, 200 de kilometri de cablu, 1.000 de lămpi şi 11.000 metri de marcaje, cifre care redau dimensiunea proiectului”, se arată în descrierea făcută de compania Tehnic Asist şantierului de la Aeroportul Salcea.

Eforturile firmei botoşănene au făcut ca la final pista aeroportului să fie mult mai rezistentă decât cerinţele proiectului.
Institutul de Cercetări în Transporturi – INCERTRANS a determinat că pista Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava depăşeşte cerinţele proiectului în privinţa rezistenţei acesteia. Din verificările efectuate în teren de specialiştii INCERTRANS, numărul de clasificare a pavajului (Pavement Classification Number – PCN, în „traducere” rezistenţa suprafeţelor n.r.) pentru Pista de decolare aterizare (PDA) şi căile de rulare este 110, în condiţiile în care cerinţele proiectului prevedeau o valoare de minim 70.
Acest fapt permite ca pe aeroportul sucevean să opereze numeroase tipuri de aeronave utilizate în prezent. Este a doua pistă din ţară după indicativul PCN, prima fiind cea de la Cluj, clasificată cu PCN 114.

Pista semirigidă de la Aeroportul Iaşi are o clasificare PCN de 70, cea de la Aeroportul „Henri Coandă” Otopeni are o pistă de 73 şi o alta de 78, pista Aeroportului Băneasa este certificată 64, iar cea de la Satu Mare – 68.
Astfel, în concluziile raportului întocmit de INCERTRANS se arată că: „Din calculele efectuate a rezultat faptul că pentru pista de decolare aterizare, căile de rulare ALFA şi BRAVO, precum şi pentru acostamente a rezultat faptul că toate avioanele din traficul de referinţă sunt admisibile”.

Între altele, vor putea opera cunoscutele ATR 42 şi ATR 72 precum şi Boeing 737-300, folosite de TAROM pentru cursele interne şi mediu curier, Lockheed C-130 Hercules şi Alenia C27 J Spartan, aflate în dotarea Armatei Române, dar şi avioane mari precum Boeing 767-300 (aeronavă de tip mediu și lung-curier care poate efectua zboruri intercontinentale).

Totodată turnul de control este unul din cele mai moderne din tara, fiind echipat cu tehnologie de ultimă generație.

Urmează alte lucrări, obţinute tot de divizia aero a Tehnic Asist, cum ar fi modernizarea pistei Aeroportului Satu Mare.

BanulBotosanean.ro
www.facebook.com/pages/BanulBotosanean-Botosani